Hvordan skaffe lenker til nettstedet ditt?

Lenker (links) er sentralt for å vises høyt i Google. Denne artikkelen gir deg noen tips hvordan du kan gå frem for å lykkes med linker.

Av PÅL ERIK WAAGBØ

Nettsiden er bygget, keyword research er utført, artikler er skrevet og de beste artiklene er kanskje delt i sosiale medier. Trodde du jobben din var gjort? Sannsynligvis ikke. Linkbygging kan utgjøre en stor del av jobben som en søkemotoroptimaliseringsekspert (SEO) fordi de er så viktige i Googles algoritme. Kort sagt, hvis du jobber med SEO og lærer deg å bli god til å bygge linker vil du ha en konkurransefordel både for nettsiden din, som konsulent og som ansatt.

Linkbate

Et uttrykk som ofte brukes er linkbait, altså materiale som folk har lett for å ville linke til. Den beste indikatoren er selvsagt høy kvalitet på innholdet du produserer. Innhold som har lett for å få linker får ofte også gode resultater når det blir delt i sosiale medier, så der har du dobbel bonus.

Forskjellen på det vi kaller linkbait og vanlig «outreach» for å få linker, er at linkbait skaffer flere linker enn du er nødt til å be om. (La oss fornorske dette en gang for alle og kalle link bate linkagn fra nå av). Linkagn kan være en artikkel, en påstand, en video eller et bilde; altså det meste. Noen lager kalkulatorer, infographics og lignende. Du lager innhold som folk ikke klarer å la være og dele. Selv en one-hit-wonder-artikkel kan være nok til å utgjøre en stor forskjell for nettsiden din i Google søk.

“The objective is not to ‘make your links appear natural’; the objective is that your links are natural.”

– Matt Cutts

Relevanse til nettsiden din

Det må sies at du må sørge for at linkagnet er relevant for den nettsiden du lager. Hvis du har en nettsiden som selger fuglefrø og plutselig lager en helt fantatisk boliglånskalkulator, vil det trolig ikke ha så god effekt fordi den mangler relevanse til temaet på siden. Strategien må altså være en del av din langsiktige innholdsstrategi på siden din. Et godt eksempel på smart linkagn var da Neil Patel kjøpte søkeordsverktøyet Ubersuggest og gjorde det til en del av siden sin. Dette ga ham enorme mengder linker, og innholdet hadde høy relevanse for siden.

Eksemplet med Ubersuggest over er også til en viss grad et eksempel på «Evergreen» innhold. Det er innhold som man kan si er tidløst (eller kan oppdateres på en relevant måte) slik at det alltid vil ligge der og sakte men sikkert trekke til seg linker. Eksempler kan være en guide til SEO, en lang artikkel med detaljert historie fra 2.verdenskrig, eller en guide til Powerpoint-presentasjoner.

Hva slags innhold fungerer for å få linker for SEO?

Som nevnt i artikkelen min om overtalelse i markedsføring, handler det om følelser. Spørsmålet du må stille deg når du utformer innholdet er altså om du tror noen vil bli motivert til å linke til dette uten at du må be om det.

Liste over linkagn som har fungert bra:

  • Artikkel med mange sitater fra eksperter, som ekspertene så linker til i og med at de er nevnt.
  • Et samlingsinnlegg hvor du finner det beste av innhold rundt et tema, en slags database eller liste over de beste ressursene rundt det gitte temaet.
  • Research rundt et tema, f.eks gjør en stor spørreundersøkelse i bransjen din som svarer på mange spørsmål, og presenter all denne nye og interessante dataen i en artikkel.

Det du må tenke på er hvordan du presenterer innholdet. Selv du har gjort god research må du klare å formidle dataen på en interessant måte, om så som en nyhet, som noe kontroversielt, som noe morsomt eller lignende. Tenk «følelser». La oss si at du har gjort en undersøkelse i en gate med mange kontorer som har en fastfoodrestaurant i midten, og du finner ut at mange går til McDonalds og spiser lunsj tre ganger i uka. Et (dårlig og litt tilfeldig) eksempel er «Fastfoodrestaurant spiser opp pengene og helsen til ansatte i <område>.» Da har du allerede en kontroversiell tittel, med data, som trolig vil få oppmerksomhet.

Dette er altså en kjapp oppsummering av en måte å få mange linker uten å nødvendigvis aggressivt måtte gå ut og mase om linker, selv om det selvsagt hjelper å ta kontakt. Dette er noe som kan gjøres i tillegg til vanlig linkbygging gjennom for eksempel gjesteinnlegg.

Credits

Bilder:

ID 109243864 © Vaeenma | Dreamstime.com