Hvilket SEO-verktøy (tool) er best i klassen?
Personlig er jeg stor fan av to, men la meg først sette det i kontekst.
Hvis nettsiden din ønsker å skaffe trafikk som skal konvertere til leads eller salg, er det smart å gå og se hva konkurrentene betaler for, altså PPC (Google Adwords). Jeg sjekker dette hver eneste måned fordi jeg vil vite det hvis de endrer noe. Firmaer bruker ikke store penger på PPC med mindre de vet at det konverterer.
Keyword-rapporten i SEMrush (min hovedfavoritt) viser hvert eneste stikkord som den aktuelle konkurrenten betaler for. Dette viser meg ikke bare hvilke organiske stikkord kommer til å drive trafikk, men også hvilke som konverterer – nettopp fordi hvis noen bruker penger på det så er det en stor sjanser for at de har funnet ut at det gir en høy konverteringsrate.
Jeg går så etter de keywordsene i mine blogginnlegg fordi jeg kan føle meg tryggere på at de som søker på disse ønsker å bli kunder. Jeg bruker samme prosessen for alle mine hovedkonkurrenter – så sammenligner jeg.
Hvis for eksempel Moz, Spyfu og SEMrush byr på de samme 20 stikkordene kan jeg være veldig sikker på at disse er hotte keywords innenfor bransjen. Disse forsøker jeg så å ranke for organisk.
Den andre favoritten er Ahrefs. Jeg logger inn og skriver inn nettadressen til alle mine konkurrenter etter tur. For hver konkurrent går jeg inn i “top pages” – som er det jeg bruker mest, ikke backlinks. Dette viser meg hvilke sider som driver trafikken deres. Nå har jeg både keywords og sider som driver trafikk til mine konurrenter, så går jeg på min egen side og lager innlegg som går etter den trafikken.
Jeg vet altså nå hvilke innhold jeg bør skrive, og jeg sørger for å bruke alle disse stikkordene i teksten. Jeg gjør det så enkelt at jeg eksporterer dem til Excel, vasker lista manuelt ved å for eksempel fjerne duplikater og feilstavinger, og fokuserer på topp 50-100 etter at denne prosessen er over.
Om du lykkes med å ranke for disse stikkordene, vil du oppleve at du får trafikk av svært høy kvalitet. Forhåpentligvis var dette til hjelp for å forbedre din SEO strategi.