a tablet on a desk showing the google logo

Hvordan kombinerer du SEO og content marketing?

Slutt å lage content bare for å lage det. Sørg alltid for at du har gjort grunnarbeidet og kan føle deg rimelig sikker på at det er folk der ute som ønsker å lese om akkurat det innholdet du produserer.

Slutt å skrive om dine egne produkter, tjenester, mediadekning og så videre. Veldig mange bedrifter skriver bare om ting relaterte til seg selv.

Hva er riktig innholds- og SEO-strategi?

For å gå helt til det grunnleggende, mange av de som gjør det best på nett bygger strategien sin rundt å besvare spørsmål og løse problemer. Hvis du klarer å finne ut hvilke spørsmål og problemer som er vanlige i den målgruppen din, så kan du utvikle strategien rundt disse temaene.

Hvordan kan du besvare de spørsmålene? Automatiser research’en din så mye som mulig. Bruk forskjellige sider. Om bransjen/målgruppen din er internasjonal eller markedet likt i utlandet som i Norge, er ofte sider som Yahoo Answer og Quora gode kilder. I tillegg kan du bruker nettsteder som Answer the public til å finne typsiske spørsmål som er relevante for målgruppen din.

Deretter, om du ønsker å lykkes med en SEO strategi, så bør du gjøre keyword research. Det kan du lese mer om i den komplette SEO guiden på norsk i 2018.

Tittelen utgjør hele forskjellen

80% kommer til å lese overskriften din og 20% klikker. Dette betyr at mange muligheter kastes ut av vinduet. Gjør research så du skjønner problemer og spørsmål som er typiske, lag innholdet og bruk mye tid på å utvikle en skikkelig god overskift for artikkelen/bloggen. Igjen, du MÅ ha en god overskrift.

Hele poenget med overskriften er å løse en ting, nemlig å få dem til å begynne å lese den første setningen i det innlegget. (Jeg vil senere i et senere innlegg beskrive en teknikk som Brian Dean i Backlinko bruker til å “dra” dem nedover i teksten). Poenget er at første setning får dem til neste setning, og så videre.

Jo bedre overskriften er, jo mer tid vil de bruke på bloggen din og jo bedre stats får du – dermed så vil dette forbedre din SEO, som du kan lese mer om i mitt innlegg om alt du trenger å vite om SEO.

Du kan bruke noen nettsteder for å hente ideer til en god overskift. De fleste er på engelsk, men selv om språket ikke er norsk kan ideen oversettes fra engelsk. Du kan for eksempel bruke Portent’s title maker eller Title Generator. I tillegg bør du kjøre A/B-tester på overskrifter. Om du har mange følgere på Twitter eller i andre kanaler kan du poste det samme innholdet flere ganger med forskjellige overskrifter og se hva som fungerer mest. Om kontoen din ikke er stor nok, og den bør være noen tusen, kan du bruke Google Adwords hvis du har noen kroner å bruke på slik research.

Hvorfor har strukturen på innlegget noe å si for om det skaper resultater?

99% av tiden vil lengre artikler gi deg:

  • Større engasjement i sosiale medier
  • Flere positive UX-signaler (brukeropplevelse)
  • Flere kommentarer
  • Flere linker
  • Mer trafikk

Moralen i historien er at du bør lage detaljerte, informative, læringsrike eller underholdende content som er stappfulle av verdi for leseren. Vanligvis vil man se bedre resultater på tekster over 2000 ord.

Hvorfor har dette så stort utslag på SEO-resultater for et nettsted?

Google elsker linker. Vil du ha linker fra de store og “sterke” nettstedene i Norge og kanskje verden (hvis du skriver på engelsk)? De fleste som jobber innenfor markedsføring og SEO er ikke villige til å ta den jobben det er å finne ut prosessen man må gjennomføre for å skaffe seg linker fra slike nettsteder.  Her er en grunnleggende prosess for å få flere linker:

  1. Lag en lang artikkel som er verdifull for leserne. Innholdet bør helst ha verktøy eller informasjon som en redaktør, journalist eller stor blogger innen større selskaper eller nettsteder ser verdien i.
  2. Gjør litt research og finn navnene på disse redaktørene, journalistene og bloggerne – plus skribenter for større nettsteder.
  3. Ta kontakt med dem og ha med selvtillit fordi du har laget en solid artikkel som du -vet- vil ha appell.

Sørg for at eposten din er kort og kom til poenget raskt. Send til flere forskjellige personer og nettsteder og sørg for at dette er noe du har en rutine for å gjøre jevnlig. Før eller siden vil de skrive om deg eller bruke noe i artikkelen din og vil dermed linke til deg.

Å få de gode linkene er delvis å ta kontakt, delvis å lage solid innhold og delvis god SEO.

Jeg håper denne artikkelen har gitt deg noen ideer. Hva slags erfaringer har du med blogging og linkbygging?

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *