SEO På Norsk: Komplett Guide 2020

Hva er SEO?

SEO, også kalt søkemotoropimalisering, er et fagområde innen markedsføring som omhandler å øke kvantiteten av og kvaliteten på trafikk til din nettside gjennom søkemotorresultater (1).

Når en bruker skriver noe inn i Google, vil Google søke igjennom sitt indeks (tenk innholdsfortegnelse) over nettsider, og vise deg det beste svaret. Hva som avgjør hvilke svar som kommer opp avgjørese av en matematisk algoritme som Google har bygget basert på innhold, søkeord, linker og mange mange andre faktorer. Denne blir stadig oppdatert.

Når man driver med SEO kan det være frustrerende å holde seg oppdatert på de stadige endringene i Googles algoritme, og det er derfor denne artikkelen vil bli oppdatert årlig og hvis det kommer oppdateringer som endrer mye, for å sørge for at du til enhver tid har referansekilde for den beste måten å ranke siden din i Google.

Dette blogginnlegget vil ta for seg hoveddelen av det du må vite for å gjøre ting riktig innen SEO, og det vil bli linket til kvalitetssider som utdyper de forskjellige temaene. Så hva venter vi på. La oss komme i guide med denne SEO-guiden på norsk.

SEO deles ofte opp i tre elementer:
– SEO på din egen side (on-site SEO)
– Teknisk SEO
– SEO gjennom å få linker fra andre nettsteder (off-site SEO)

Hva er On-Site SEO?

SEO på din egen side handler om å optimere søkeord (keywords) og innhold (content) på din egen nettside. Selv om det er to forskjellige disipliner har SEO av naturlige årsaker et nært forhold til innholdsmarkedsføring (content marketing), dette fordi det er vanskelig (men ikke umulig) å bedrive med SEO i stor skala uten å skrive og publisere mye innhold. En måte det er mulig å bedrive SEO uten å produsere mye innhold er bilde-SEO (image SEO), som handler om få bildene fra din nettside høyt i google bildesøk.

Søkeord (Keywords)

Søkeord er som et kompass for SEO-kampanjene dine. De forteller deg hvor du skal gå og om du har fremgang eller ikke.

– Brian Dean, Backlinko

Det sier seg selv at når søkeord har en så fremtredende plass i SEO så kan man ikke gjennomføre en SEO-strategi uten å gjennomføre undersøkelser for å finne ut hva målgruppen søker på og hvilke søkeord som har størst søkevolum.

Det finnes mange strategier og prosesser for å gjennomføre god keyword research, og disse vil dekkes i dybden i en egen artikkel. Denne guiden vil fokusere på et par eksempler.

La oss si at du jobber for et selskap som selger lydbøker. En av dine markedsføringsstrategier vil da kunne være SEO. De vanskeligste søkeordene er ofte de minst spesifikke, eller de som beskriver en hel kategori. Lydbøker og lydbok er en slik type søkeord.

Du må starter likevel søket ditt med å først se hvor mange hver måned søker etter disse to søkeordene i Norge, og i tillegg vil du gå ut og bruke både forskjellige verktøy og din egen sunne fornuft for å se hva annet folk søker etter.

En fin plass å starte er verktøy. Skjermdupen under er fra Ahrefs og viser noen av alternativene du kan gå etter når du gjør søkeordsresearch basert på de to ordene lydbok og lydbøker.

Skjermdump fra ahrefs med søkeordsresearch - guide til søkemotoroptimalsering SEO på norsk

Som du kan se er “lydbøker” estimert til å ha 2500 søk i Norge hver måned. Det er teoretisk sett et marked på ca 30000 søk i året, men det er et veldig vanskelig nøkkelord som sagt. Du kan også legge merke til andre søkeord du kan gå etter. Disse har et lavere søkevolum hver måned, men har mindre konkurranse.  Eksempler er “lydbok barn” og “lydbøker på nett”.

Veldig enkelt sagt kan du nå bruke forskjellige SEO- og innholdsstrategier til å gå etter disse forskjellige søkeordene og bygge opp relevant trafikk til nettsiden din.

Er søkeord på vei ut?

Både ja og nei. Tidligere handlet SEO mye mer om bare keywords enn det gjør nå. De siste par årene har Google hatt flere oppdateringer og Hummingbird-oppdateringen endret landskapet en god del. Google innførte det som kalles “RankBrain”, som er en teknologi som øker Googles forståelse av hva innholdet faktisk betyr.

Det vil si at hvis Google er i stand til å forstå innholdet på en nettside til større grad, handler det ikke bare om å sette opp en side full av keywords – du må være bevisst på at Google kommer til å systematisk jobbe seg igjennom innholdet ditt og komme frem til en konklusjon om hva temaet på siden faktisk er.

Du kan for eksempel skrive om Freud, Watson og alle de store navnene innen psykologihistorien, og ikke nevne “psykologiens historie” på siden din i det hele tatt – Google vil teoretisk sett kunne være i stand til å ranke siden din for det likevel fordi den vet at disse to personene er linket opp mot temaet “psykologiens historie.” Google har nylig tatt patent på en funksjon som gjør nettopp dette, linker temaer sammen – det er litt som om de bygger en “assosiasjonshjerne”. Å bruke keywords er fortsatt meget viktig, men lengre frem i tid tid vil det trolig også handle mye om å dekke bredden av det temaet du skriver om. Det gjør det allerede i dag, og den trenden vil øke.

Søkemotorene bruker altså tema og synonymer for å forstå hva siden handler om. Det som er viktig er relevanse. Relevanse til hva?

Innholdsstrategi, søkeord og søkerens intensjon

SEO handler mer og mer om nettsiden dins relevanse til søkerens intensjon med søket. Google er et produkt, og kvaliteten på produktet garanteres simpelthen ved å sørge for at brukerne får svar på det de er ute etter. Ifølge Moz er følgende krav det du må tilfredsstille for å score fullt:

  • Dybdeinnhold: Alt handler om relevanse til teamet. Hvis du skriver overfladisk så vil du få problemer med å ranke. Skal du ranke for “psykologiens historie” som må du sørge for å nevne de store navnene, de store teoriene eller de relevante tidsperioden – kanskje alle. Det holder ikke å skrive 200 ord med overfladiske fakta, med mindre dette temaet skulle vise seg å være så lite omtalt på det aktuelle språket at dine 200 ord relativt sett er konkurransedyktige med andre sider. Her er det viktig med en påminnelse: Du ranker altså alltid relativt til andre sider. Så hvis du faktisk kan klare deg med et kort innlegg for å komme topp 10 for et tema relevant for deg og din business, så kan det være en fin mulighet.
  • Brukervennlighet: Er innholdet lett å lese? Det må være lett å lese i form av at innholdet ikke er for komplisert når det gjelder ordvalg, i tillegg til at det er formatert på en god måte. Er siden lett å navigere? Er det masse pop-ups og annonser som forstyrrer? Den må også være leservennlig på mobil.
  • Unikt: Har du kopiert innhold fra andre eller fra andre deler av siden din? Det er ikke en god ide, med mindre du innfører de riktige tekniske “tags” (se seksjonene om teknisk SEO). Likevel er det mye som tider på at såkalt «duplicate content» («samme innhold») ikke er noe som Google straffer for, det er mer slik at Google forsøker å forstå hvilken av de to (eller flere) helt like artiklene er originalen, så gir de prioritet til den. Den eneste faren er hvis du er en liten side og plutselig blir innholdet ditt stjelt av en stort nettsted med høy autoritet, da kan det forekomme at Google tror at sistnevte er opphavet, til tross for at artikkelen er din.
  • Troverdig kilde og pålitelighet:Er siden din eller forfatteren din en pålitelig kilde for informasjon om dette temaet? Dette er spesielt viktig hvis siden din handler om helse eller penger, se guiden om Googles policy om Your Money or Your Life. I august 2018 gjorde Google en stor oppdatering rundt denne policien som for eksempel nærmest utraderte en av Europas største nettsteder for å kjøpe reseptbelagt medisin på nettet. Intensjonen bak oppdateringen var å sørge for at kun reelle autoriteter rundt helse, finans og andre «seriøse» temaer har sterk synlighet i Google. Det er verdt å merke seg at dette betyr at det blir mer og mer vanskelig å bruke SEO for å lykkes med shady operasjoner.
  • I tråd med brukerens intensjonSom nevnt over må du levere det søkeren forventer at du skal levere. Litt forenklet sagt må det du lover i tittelen og meta-tittelen (beskrivelsen under søket i Google) være det brukerne faktisk blir servert når de klikker seg inn på siden din.

Hvordan vet Google hva brukerens intensjon er?

Google har et system på plass som faktisk måler hva som søkeren er ute etter. Data fra tusener på tusener av søk blir sjekket for hva brukeren valgte å gjøre og ikke gjøre. Hvis for eksempel du søker på “hvordan reparere en Volvo 240”, så vil Google servere sine sedvanlige ti resultater. Google vil nå overvåke hva du klikker på, og om du blir på den siden (såkalt “long click”) eller om du klikker tilbake (såkalt “bounce”) og evt heller velge et annet resultat fra det samme søket (såkalt “pogosticking”).

Hva bør man i praksis gjøre for å få innhold til å ranke med SEO?

Først og fremst må man bestemme seg for nøyaktig hva man vil forsøke å gå etter – en grunnleggende SEO-strategi. Da må man identifisere de spørsmålene og problemene som målgruppen har – og deretter finne søkeord rundt dette, som nevnt tidligere.

Hvis f.eks Google ser at mange klikker tilbake (bouncer) fra det første resultatet men blir på det andre resultatet (long click), så vil Google, straks de har nok data, ranke nummer to over nummer en. Dette er såkalte brukersignaler (“user signals”), og det er en veldig smart måte å lære opp søkemotorens kunstige intelligens basert på søkernes handlinger. Faktisk er det mye som tyder på at klikkrate (click through rate) blir stadig viktigere og viktigere, noe jeg vil skrive mer om i en fremtidig artikkel.

Title tag og meta description – mer enn bare detaljer

Det er viktig å optimalisere både “title tag” og “meta description”, både for å forbedre sjansen din til å komme høyt, men også av psykologiske grunner slik at folk klikker på din side i søkeresultatet.

eksempel-på-title-tag-og-meta-description-seo-guide
 Title tag i svart, meta description i rødt.

I tittelen bør du inkludere minst et keyword som du forsøker å ranke for. Det er mange måter å gjøre det på. Hvis du for eksempel forsøker å ranke en side som selger krem mot tørr hud, så kan du f.eks bruke tittelen “Behandling mot tør hud”, “Beste krem mot tørr hud”. I tittelen er det altså relevant for selve søkemotoren hvilke nøkkelord som står i den.

Når det gjelder meta description, så er ikke denne en del av Googles rankingalgoritme. Den er en kun en beskrivelse. Dog er det et fenomen som heter “priming” som gjør at folk ofte klikker på søkeresultater som gjengir det de søkte på. Hvis du søker på “behandle tørr hud”, og det er reptert i beskrivelsen, er det en psykologisk mekanisme som gjør at du gjerne trykker på den. For det andre bør meta description inneholde det som kalles en handlingsoppfordring, eller en call to action. Et eksempel kan være “Krem x er best i test i behandling av tørr hud. Klikk her for å behandle din tørre hud nå”.

Typisk har lengdeanbefalingen på meta decription vært på ca 155 tegn. En periode sa Google at de ville at denne skulle gå opp til 300 tegn, men nå er har det kommet signaler som tyder på at de igjen går tilbake til sin anbefaling på 155 tegn. Dette kan du teste selv og se hvor mye av beskrivelsen din som vises eller om Google automatisk velger sin egen beskrivelse. Mer om dette i en senere artikkel.

Hva er teknisk SEO?

Teknisk SEO er det aspektet av SEO som omhandler hvor optimalisert nettsiden din er for at søkerobotene kan “crawle” siden din og indeksere innholdet ditt. I tillegg er ladetid (“site speed”) en svært viktig faktor innen SEO i 2017 – og dette faller også inn under teknisk SEO.

Basert på de to siste avsnittet har du kanskje konkludert med at at teknisk SEO har mye å gjøre med å etterfølge det som kreves for å skape et best mulig “klima” for søkerobotenes (crawlers) indeksering. Dette er stadig i endring og blir til en viss grad stadig mer komplisert. Mange påstår at om et par år er teknisk SEO det siste som blir igjen for “tradisjonelle SEOer” fordi innhold og linker til større grad vil bli dominert av spesialister som journalister og PR-eksperter – men det er en annen diskusjon.

Et sitat fra Search Engine Journal passer godt inn her:

Hvis du sammenligner SEO med å bygge et hus er teknisk SEO kunsten å bygge en solid grunnmur. Du kan se på det som alt arbeid som gjøres på et nettsted bortsett fra selve innholdet.

Her er noen eksempler på elementer du må beherske hvis du skal få full uttelling på din tekniske SEO-optimalisering:

  • Tiden det tar å laste inn siden: Amazon erfarte at hver 100 ms ladetid førte til en salgsnedgang på en prosent. I tillegg er de fleste eksperter enige om at ladetid (“site speed”) er blant de topp ti viktigste faktorene i Googles rankingalgoritme. Eksempler på hva som kan optimaliseres:
    • Begrens antall elementer i koden din som krever innlastning. Eksempler kan være tracking-koder, plugins og andre tilleggsprogrammer.
    • Optimaliser bildene dine slikt at du får best mulig oppløsning på færrest mulig kilobyte.
    • Ha så få “redirects” som mulig. Eksempel på en redirect er om du flytter en side kalt f.eks /alle-elsker-raymond til /alle-elsker-raymond-og-kona ved å bruke en 301 redirect. Dette øker ladetiden. Marginalt, men dette er tross alt optimalisering, vi vil ha det raskest mulig.
    • Et litt mer komplisert tema er caching i nettleseren lokalt slik at brukeren som kommer tilbake opplever raskere ladetid.
  • Brukervennlighet på mobil: Over 50% av nettbrukere er nå oftere på nett med mobil enn PC. Som en konsekvens av dette har Google annonsert at de kommer til å indeksere mobilversjonen av nettsider istedet for desktop-versjonen. Dette er noe som stadig rykker nærmere.
  • Nettsidens arkitektur: Dette er prosessen å lage en brukervennlig navigasjonsstruktur som samtidig er SEO-vennlig, altså et system som er enkelt å forstår for Googles crawler.
    • HTTPS: I 2014 annonserte Google at HTTPS er en rankingfaktor. HTTPS er mer sikkert en HTTP, og Google vil i løpet av kort tid markere sider som ikke har HTTPS som usikre.
    • Breadcrumbs viser hvor du er på nettsiden, og er spesielt typisk på e-handelssider.  Et eksempel kan være “forside > PC > Hewlett Packard” og så videre. Fordelen er at det er brukervennlig på den måten at det hjelper til med å holde oversikten og også gjør det lett å navigere frem og tilbake.
    •  Interne linker: Å linke internt mellom relatert innhold kan hjelpe søkemotorer å forstå forskjellige “siloer”, altså temaer, som nettsiden din omhandler. En smart strategi for intern linking kan altså hjelpe nettsiden din med å ranke bedre gjennom å styrke relevansen rundt et eller flere tema.

Hva er off-site SEO?

Når man snakker om SEO utenom sin egen side kaller man det gjerne off-site eller off-page SEO, og det handler da ofte om å skaffe linker siden linker er en meget viktig del av algoritmen Google bruker til å rangere hvilke sider som skal komme høyt. Enkelt sagt bruker Google andre nettsider til å beregne hva folk mener om din side.

Hvis du har mange verdifuller linker til siden din vil søkemotoren anta at du må ha verdifullt innhold, ellers ville du ikke ha fått så mange linker.

Hvilke off-site faktorer styrer hvordan du ranker?

  • Hvor sterke er linkene til siden din?
    • For eksempel vil det være bedre med en link fra VG enn en nystartet blogg.
    • Tekst og keywords i linkteksten som fører til din side
      • Hvis du selger hudkrem vil det være en fordel om “hudkrem” er i den klikkbare linken til siden den, men dette kan være komplisert.
    • Antall linker som peker til siden din

Det finnes selvsagt mange flere faktorer enn dette, og disse vil bli dekket i dybden i en annen artikkel. Det viktigste er at du skal forsøke å få linker fra relevante nettsider som har en viss autoritet. Hvis en blogg har mange lesere og gode innlegg, kan det være en fordel å få link fra den fordi den har høyere autoritet i Googles øyne enn en liten blogg med få linker.

Strukturer siden din for å få mest mulig ut av linkene du skaffe

Det er også viktig å tenke på hvordan du strukturerer din egen side slik at de linkene du får kan “sende pagerank” videre til andre sider på din side. Hvis du f.eks får en link til et blogginnlegg på hudkremsiden din, så kan du sende “pagerank” videre med å legge til en intern link fra blogginnlegget til produktsiden din. Da vil du hjelpe produktsiden din å ranke. Pagerank er en gammel algorime som Google bruker. Den er ikke aktiv lenger, men den er fortsatt en god beskrivelse av hvordan det fungerer.

Dette var bare en smakebit på det store fagfeltet som SEO er. Denne artikkelen vil til enhver tid holdes oppdatert.

Forhåpentligvis har denne guiden gitt deg all info du trenger for å kunne videreutvikle SEO-strategien din og få større synlighet i Google. Har du spørsmål, har jeg utelatt noe eller er du uenig i noe av det jeg har presentert her? Kommenter gjerne.

Flere artikler

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *